zo. nov 7th, 2021

Beste lezers,

Onlangs had ik het aan m’n been: een flinke blessure. Zoals gewoonlijk, deed ik misschien net iets té uitgebreid m’n beklag bij Kathelijne: “Poezemie, m’n knie doet pijn, bij het hardlopen!”, waarbij Kathelijne stoïcijns kalm bleef en zei: “Dan moet je maar wat minder hardlopen, en wat meer aandacht aan je vrouwtje besteden. Of, je gaat als de bliksem naar een goede kinesist of osteopaat!”.

Met gevaar voor lijf en leden, koos ik voor de tweede optie. Bij de osteopaat aangekomen, alhier te Nieuwpoort, werd mij gevraagd om m’n sportmedische historiek uit de doeken te doen. Edoch, reeds na twintig minuten werd ik ruw onderbroken, dat het gerust wat beknopter mocht. Pfff, kort gezegd heb ik zo ongeveer al alles verrokken dat enigszins te verrekken valt, en wij vleiden ons neer op de tafel.

De osteopaat begon in m’n onderbuik te duwen.

“Ola pola pela pola pela!”, kopieerde een strijdkreet van ons Quintje.

“Ik heb geen klachten over m’n onderbuik, maar aan m’n rechterknie!”, herhaalde ik de medische klacht. Maar spanning op de onderbuik, zorgde blijkbaar voor spanning in de rug, en dus op de hamstrings, en dat zorgde dan weer voor spanning op de rechterknie.

Enigszins overspannen mompelde ik, “Verdomme verdomme, het is toch niet minnetjes, zo’n runners knee!”.

Maar de osteopaat trad corrigerend op: “Neen, het is geen runner’s knee, je hebt een jumper’s knee!”.

Een luide “krak” weergalmde in ruimte. Dat was m’n klomp die brak.

1. Wat is Jumper’s Knee?

Ik vroeg het me luidop af: “Enfin, ik doe helemaal niet aan hoogspringen, verspringen, hink-stap-springen, of wat voor springen dan ook!”

Maar zo bleek, ook hardlopers kunnen een jumper’s knee aan hun been hebben. Medisch gezien ziet dit er als volgt uit:

Jumper’s knee or patellar tendonitis is a condition characterized by inflammation of your patellar tendon. This connects your kneecap (patella) to your shin bone (tibia). Jumper’s knee weakens your tendon, and, if untreated, can lead to tears in your tendon. Jumper’s knee is caused by overuse of your knee joint, such as frequent jumping on hard surfaces. It’s usually a sports-related injury, linked to leg muscle contraction and the force of hitting the ground. This strains your tendon. With repeated stress, your tendon may become inflamed (source)

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/patellar-tendonitis-jumpers-knee
https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/patellar-tendonitis-jumpers-knee

 

2. Wat is de oorzaak?

Over de oorzaken, las ik:

It is an overuse injury from repetitive overloading of the extensor mechanism of the knee. The microtears exceed the body’s healing mechanism unless the activity is stopped. Among the risk factors for patellar tendonitis are low ankle dorsiflexion, weak gluteal muscles, and muscle tightness, particularly in the calves, quadriceps muscle, and hamstrings. (Source).

It may be associated with stiff ankle movement and ankle sprains

Het voornaamste symptomen is dat je pijn aan je knie hebt.

Vooral als je van de trap stap, wordt het snel duidelijk dat er een dikke haar in de boter zit 🙂

In principe worden er vier stadia onderscheiden:

  1. Pain only after activity, without functional impairment
  2. Pain during and after activity, although the person is still able to perform satisfactorily in his or her sport
  3. Prolonged pain during and after activity, with increasing difficulty in performing at a satisfactory level
  4. Complete tendon tear requiring surgical repair

Blijkbaar is dit bij hardlopers dus een vaak voorkomende blessures: maar liefst 1 op 6 hardlopers zou er vroeg of laat mee te maken krijgen.

3. Et Maintenant? Hoe wordt Jumper’s Knee behandeld?

Wel, het merkwaardige is dat er blijkbaar niet veel geweten is over goede behandelingen:

  1. Evidence for treatment is poor. In the early stages rest, ice, compression, and elevation may be tried.
  2. Tentative evidence supports exercises involving eccentric muscle contractions of the quadriceps on a decline board. Specific exercises and stretches to strengthen the muscles and tendons may be recommended, eg. cycling or swimming.
  3. Use of a strap for jumper’s knee and suspension inlays for shoes may also reduce the problems.
  4. Corticosteroid injections and NSAIDs are often recommended (Source).

Echter, over die injecties lees je niets dan slechte dingen 🙂

Voornamelijk omdat ze op termijn het weefsel verzwakken, en dus de kans op een scheur van het weefsel aanzienlijk verhogen.

Op de website van UMC Utrecht, las ik dan weer dat meestal een mix wordt aangeraden:

  • Alternatieve / gedoseerde sportbelasting onder de pijngrens om de basisconditie op peil te houden.
  • Intensieve oefentherapie voor de knieschijf-pees (excentrische oefeningen).
  • Optimaliseren van de statiek.
  • Verbeteren romp, knie en enkelstabiliteit middels oefentherapie.
  • Ondersteunende maatregelen zoals patellabandje, ijsmassage na belasting, etc.
  • Rekoefeningen hamstrings en quadriceps indien er spierverkortingen zijn.

4. En als dat niet helpt? Zijn er alternatieve behandelingen?

Ja, er zijn wel alternatieve behandelingen:

  • PRP: Platelet-rich plasma therapy. This practice involves injecting the site of the injury with the patient’s own platelet-rich plasma in an effort to accelerate healing.
  • Dry needling: a needle without a syringe is inserted into the affected area and moved, with the guidance of an arthroscopic camera, in an effort to break up or destroy degenerative structures within the knee that may be contributing to injury.
  • Hyperthermia thermotherapy: this process involves using both a heating source and a cooling source to raise the temperature of internally damaged tissues (in this case the patellar tendon) while allowing the surface level tissues to stay cool.
  • Shockwave treatment: this procedure, also known as ECSW, involves sending electric impulses into the muscle tissue surrounding the patella to deliver force to damaged tissues. The force from the electric waves can help to do away with damaged or torn soft tissues. (Source)

Maar ik vond weinig evidentie, in welke mate die alternatieve behandelingen effectief ook helpen (of niet).

5. Kan dit met een operatie opgelost worden?

Jumper’s Knee is blijkbaar een blessure om ernstig te nemen.

Immers, de accute vorm kan blijkbaar ook chronisch worden:

Continuing to exert the patellar tendon after experiencing the initial signs of jumper’s knee (mild inflammation and swelling) can cause the acute injury to become a chronic condition. With this in mind, athletes who find that the initial symptoms of jumper’s knee are not easing with a few days rest should seek out medical evaluation to determine the best ways to prevent further injury (Source)

Indien werkelijk niets helpt, kan in zo’n hardnekkige gevallen soms een operatieve ingreep wordt overwogen.

Al is dit echt wel de àllerlaatste vorm van behandelen, omdat het zo ingrijpend is, én omdat het herstel nadien erg lang duurt:

Indien alle maatregelen falen over een periode van een zestal maanden, kan er geopteerd worden voor een chirurgische behandeling. Hierbij wordt er via een incisie vooraan de knie al het ontstekingsweefsel uit de pees gesneden. Deze operatie zelf duurt niet zo lang en is niet zo ingrijpend maar het is wel een lange revalidatie. Na de operatie wordt er een brace aangelegd die het been gestrekt houdt en dit voor 2 weken. Nadien wordt de brace progressief losgezet zodat je weer volledig kunt plooien, een 6-tal weken na de operatie. De eerste maand moet er ook met twee krukken gegaan worden en dan nog 2 weken met 1 kruk. De reden voor deze trage revalidatie is het risico dat anders de pees zou scheuren gezien die wat verzwakt wordt doordat er weefsel uitgesneden wordt. (bron).

Bij dit scenario moet je dus uitgaan van een maandenlang herstel.

6. Aan de slag.

Zo. Nu weten we ongeveer waar de klok hangt, nu de klepel nog vinden.

Alvorens allerlei rare toeren te gaan, toch eerst maar ‘ns met oefeningen gaan werken 🙂

Hier vond ik al enkele lunge varianten die goed zouden zijn: https://youtu.be/oqqnmOJD3XA

Op hoop van zegen … !

Mochten er lezers nog goede tips & tricks hebben, altijd welkom!

Met sportieve groeten,

Peter

4 gedachte over “Jumper’s Knee”
  1. Zwaar balen Peter. Je gekozen weg lijkt de enige juiste. Ik heb wel goede ervaringen met dry needling en shockwave bij andere blessures. Wees blij dat het geen artrose is want dat is onomkeerbaar. PRP staat nog in de kinderschoenen. Sterkte met de aanpassing van je training.

Geef een reactie