vr. okt 22nd, 2021

Koekoek, dag beste lezers!

Alles goed met jullie?

Vandaag hebben wij eens gebeld naar de voorzitter van de 11.11 loopwedstrijd te Vossem. Binnenkort is het weer zover. Dan lopen we raprap een 20 km wedstrijd, om daarna pannenkoeken te kunnen schransen à volonté. En dan nog wel voor het goede doel, er is dus werkelijk geen enkele reden om je geremd te voelen.

De voorzitter was zeer verheugd mijn telefoontje te mogen ontvangen, en hij stak fluks van wal: “Ah, Peter, blij u eens te horen, eindelijk! Reeds jarenlang lees ik toegewijd uw blogs, en die doen mij telkens veel plezier. Wat voel ik me vereerd om u eens aan de lijn te hebben. Het is niet dat ik u stroop om de baard wil smeren, maar ik vind uw blog werkelijk de àllerbeste van de hele Benelux!”

Pff. Dat viel me enigszins tegen.

De Benelux!

Daar wonen 10 miljoen Belgen, een 17-tal miljoen Nederlanders, en het equivalent van een half gevulde autobus, met de Luxemburgers.

Daarbij meesmuilde ik: “Excuseer, ik had zelf aan de EU gedacht, met voor het gemak nog de Engelsen inbegrepen”, maar de voorzitter veranderde rap van onderwerp: 

“Enfin, het is nu al eender”, zei hij, “Zeg het eens, gauw, want ik heb begrepen dat wij maar 19 secondjes de tijd hebben. Waarmee kan ik u van dienst zijn?”

Waarbij de spreekwoordelijke aap uit de mouw kwam, van mijnentwege:

Wel voorzitter, binnenkort is het weer 11.11, en dan kom ik naar de 20 km wedstrijd, ten uwent. Vooruitziend als ik ben, wou ik eens informeren of er toch zeker pannenkoeken zullen zijn, na de wedstrijd?

Er viel een diepe stilte. 

Dat klonk niet goed, dat voelde ik aan mijn theewater.

Toen viel het bikkelharde verdict:

Neen, omwille van corona gaan we dit keer géén pannenkoeken aanbieden, je zal niet binnen kunnen zitten. Wel zullen er buiten chocomelk, glühwein, en wafels worden aangeboden.

Wafels! De lezers zullen het zich kunnen voorstellen, de hemel viel op m’n hoofd.

Maar goed, nu enkele uren later, zijn we de slag te boven gekomen. 

Wafels zijn geen pannenkoeken, maar goed, we zullen het er mee moeten doen. En in deze blog gaan we het lekker toch over pannenkoeken hebben.

Nu hoor ik al enkele lezers jammeren, “Jamaar, wij willen toch liever een blog over wafels lezen”. Wel, dat is dan dikke vette pech, want toevallig ben ik hier de baas, en het zal over pannenkoeken gaan, en daarmee gedaan.

Tenzij Kathelijne mij natuurlijk komt vragen om over wafels te schrijven, dan zal het alsnog over wafels gaan.

Maar voorlopig zal het hier over pannenkoeken gaan.

Here we go!

1. Zijn pannekoeken gezond?

Neen, natuurlijk niet.

Wat voor een vraag is dat nu weer.

Zeker pannenkoeken met veel suiker, een tsunami aan chocoladesaus, en drie grote bollen ijs er bovenop, die zijn cardiologisch geheel en al onverantwoord.

2. Wanneer kan je best pannenkoeken eten?

Voor de wedstrijd kan je pannenkoeken eten om koolhydraten te stapelen.

Na de wedstrijd kan je pannenkoeken eten om te herstellen, of om een goed doel te steunen. Tenzij er wafels worden aangeboden, dan moet je maar wafels eten voor het goede doel. Daar kan ik ook niets aan doen. Voor klachten kan u zich best rechtstreeks tot de voorzitter van de wedstrijd wenden.

Tijdens de wedstrijd kan je ook pannenkoeken eten, maar dat raad ik niet aan.

3. Bestaan er dan écht geen gezonde pannenkoeken?

Voor de zageventen onder ons, jààà, het is al goed, er bestaan ook gezonde pannenkoeken.

Bij deze: 

Je kan pannenkoeken maken uit volkorenmeel, kikkererwtenmeel of boekweitmeel. Als je hierbij gezonde olie gebruikt om ze te bakken en ze belegt met appel, gezonde kaas, groente, noten of groente dan kun je best wat pannenkoeken eten. Pannenkoeken zijn op zich niet ongezond. Het is wat je op de pannenkoek doet, waardoor het eten ervan af te raden is. Voor wafels geldt min of meer hetzelfde. Al zijn wafels natuurlijk wel beduidend minder lekker dan pannenkoeken. (Zijn pannenkoeken gezond?)

En om nog een stapje verder te gaan, havermoutpannenkoeken zijn top of the bill:

Havermout staat bol van de mineralen. Dit zijn onder andere de vitaminen B, ijzer, fosfor, magnesium, vitamine E, vezels en stoffen die de huid kalmeren en de nachtrust bevorderen. Deze vitamine B6 zorgt voor de aanmaak van serotonine welke een plezierig gevoel bezorgen. Wafels bezorgen ook een prettig gevoel, maar in mindere mate. 

Zo. Genoeg over koolhydraten, en nu over naar de eiwitten.

4. En als ik nu in plaats van koolhydraten te stapelen, m’n eiwitten wil aanvullen?

Dan moet je proteïnepannenkoeken eten, tiens.

Hierover lazen wij het volgende:

Een eiwitrijke pannenkoekenmix maakt het je gemakkelijk om zelf proteïnepannenkoeken te maken. Zulke mixen bestaan voor minimaal 50% uit eiwitten. Je kiest best voor een hoge kwaliteit wei eiwitten, ofwel de meest hoogwaardige eiwitten gemaakt uit zuivel (bijproduct van de kaasbereiding), dus ook geschikt voor vegetariërs. Het is wel zo dat een eiwitrijke pannenkoekenmix iets duurder is. (De beste proteine pannenkoeken).

5. Heb je nog enkele tips, en kan je ons misschien een receptje aan de hand doen?

Uiteraard.

En ik wil ook gerust nog jullie wagen handmatig komen wassen, zemen, en waxen, de velgen mee inbegrepen.

Dus bij deze, nog enkele tips met betrekking tot pannenkoeken:

  • Maak je pannenkoeken zelf. Zo heb je de inhoud en de samenstelling perfect onder controle. Zo kan je ervoor zorgen dat het gezonde pannenkoekjes zijn, maar niet té gezond! Of anders, vraag het héél lief aan je echtgenote. Dan heb je iets minder controle over de samenstelling, maar je kan het niet allemààl willen, natuurlijk. Sterker nog, ik zou het zelfs afraden om met de echtgenote te discussiëren over de samenstelling van de pannenkoeken.
  • Gebruik eens rijstmelk of haverdrank in plaats van gewone melk.
  • Om te zoeten, probeer eens agavesiroop, rozijnen, of banaan.

En een receptje dat er niet slecht uit zag, al zeg ik het zelf:

Ingrediënten: 1 banaan, 2 eieren, 4 el havermout, 2 el honing, 1 tl plantaardige olie, en 2 el ahornsiroop.

Bereiding:

  • 1. Prak de banaan.
  • 2. Klop de eieren los. Meng ze met de banaan, de havermout en de honing.
  • 3. Verwarm olie in een pan, en huppekee, bakken maar!
  • 4. Serveren, die handel!

(Bron: Alles over sportvoeding)

Zo.

Wij hopen de lezers vandaag weer van dienst te zijn geweest.

Wij horen het graag van de lezers: wat zij er zoal van vinden, van pannenkoeken, of van wafels?

Met sportieve groeten,

Peter

P.S. Wil je geen enkele blog missen? Please subscribe!

3 gedachte over “Pannenkoeken!”
  1. Ik ben het volledig met je eens Peter, al zou ik het nog wel zien zitten, een stukje pannenkoek als bevoorrading tijdens een wedstrijd. Toch véél handiger dan een schijfje appelsien bvb… En vergeet ook niet de cécémel na de wedstrijd. Nuttig en héérlijk bij pannenkoeken.

  2. Statbel stelt dat er 11,52 miljoen belgen zijn. Tellen die andere 1.52 miljoen niet mee voor u? zijn dat dan allemaal pannenkoeken voor u?
    is het omdat ze nog niet kunnen lopen/niet meer kunnen lopen?
    zo veel vragen Peter!
    Goed bezig! maar wij duimen nog altijd voor uw sub 3!

Geef een reactie