do. okt 21st, 2021

Beste lezers,

Wat is de liefde toch schoon hé?

En wat is hardlopen toch een mooie sport!

Dus wij vroegen het ons af: hoe zou het gesteld zijn met de combinatie van die twee?

Here we go, wij vroegen het eens aan #TeamFischer.

Edoch, dat leidde onmiddellijk tot een opbod van jewelste!

“Mijn vrouwtje is de allerbeste, en ze steunt mij in het hardlopen voor de volle honderd procent!

Waarbij onmiddelijk de reactie kwam:

“Mijn vrouwtje is nog méér de allerbeste, zij steunt mij dubbel zo hard, wel voor 200%!”

En toen reageerde er nog iemand, wiens echtgenote vermoedelijk aan het meelezen was:

“En mijn madammeke steunt mij wel voor 300%! Moest jij nu je Facebook aan het lezen zijn, schatteke: I love you very much, poes! Until the moon and back!”.

Enfin, zo geraakten wij natuurlijk nergens, met dit zootje ongeregeld van #TeamFischer.

Aldus, om eindelijk eens een érnstig antwoord te krijgen vroegen wij advies aan, cherchez la femme, Britt:

“Op zich is het heel fijn dat Benny loopt, om energie kwijt te spelen. Maar het neemt soms veel tijd in. Vooral tijdens de vakanties/citytrips vind ik dit lastig. Vroeger moest alles wijken voor zijn planning (tijd, maar ook eten, …), nu is er een mooier evenwicht. Benny was hier vroeger, en nu nog soms, star in. Mijn plannen moest ik aanpassen aan zijn loopplanning. Dus ja, eens goed discussiëren en ook mijn gevoel en kant van het verhaal vertellen, dat zorgt soms voor felle discussies, maar uiteindelijk komen we er altijd samen uit, toch al 8 jaar getrouwd en 14 jaar samen 😉). Het is een verhaal van blijven zoeken naar het evenwicht.”

Voilà, dat vond ik mooi gezegd van Britt, en daarmee konden we deze blogpost eigenlijk afronden wat mij betreft.

Maar er volgden nog veel reacties, dus we vatten het helder en beknopt samen, in 5 tips.

1. Ga voor duidelijkheid.

Zo schreef Jurgen:

“Hardlopen is mijn ding, dat is wie ik ben. Wil ze er iets aan veranderen, dan staat het haar vrij om te vertrekken. Daar ben ik altijd heel duidelijk in!”

Mochten de eerwaarde lezers deze strategie willen volgen, dan zou ik willen aanstippen dat het tot aanbeveling strekt om, just in case, op voorhand even het Tinder-profiel op te poetsen 🙂

En een ietwat juridisch getinte kanttekening, deze eerste tip is geheel en al vrijblijvend op te vatten, en omzichtig toe te passen naar eigen inzichten. Met andere woorden, mocht deze eerste tip compleet verkeerd uitpakken, dan zal ondergetekende helaas elke vorm van aansprakelijkheid dienen af te wijzen.

Zo.

Wat ook wel helpt is als je al aan het begin van je relatie goed afspraken maakt! 🙂

Stefanie vertelt hierover:

“Wij hebben dat hier goed geregeld, al toen we elkaar leerden kennen. De eerste vraag was: “Jij loopt toch ook, mag ik hopen?” Grapje. Maar als je allebei door de loopmicrobe gebeten bent, dan zijn er nooit discussies!”

We komen er nog op terug bij tip 5, een strenge maar rechtvaardige partnerselectie is aangeraden.

2. Vermijd blessures.

Wat immer tot ellende leidt in het leven van de hardloper, maar vaak ook impact kan hebben op de ménage, is een vervelende blessure.

Hierover rapporteerde Bea:

“Het zijn vooral blessures die tot discussie kunnen leiden. Dat blijft toch een delicaat punt, omdat mijn humeur daar onder lijdt 😀. Omdat het blijkbaar soms moeilijk te begrijpen is dat ik risico neem, om toch maar mijn schema te kunnen volgen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik eens 4 maanden op krukken heb moeten lopen omdat ik te lang doorgetraind had met een blessure. Daar word regelmatig nog eens vriendelijk aan herinnerd 😉. Terwijl ik die periode eigenlijk liefst wil vergeten!”

Dus best blessures vermijden.

En àls je toch eens een blessure aan je been hebt, het stralende zonnetje in huis blijven, keep smiling!

De lezers zullen de bui al zien hangen, in een goede relatie waar één van beiden graag hardloopt, moet er naar compromissen gezocht worden!

3. Compromissen zoeken en het nuttige aan het aangename paren.

Joris vertelt hierover:

“Het is niet altijd eenvoudig. Soms zijn er de verre verplaatsingen die ik moet maken om in groep te lopen. En er is ook het feit dat ik soms veel investeer in mijn hobby (gps, loopschoenen, kledij, inschrijving wedstrijden, sportvoedingssupplementen, …). Het is een kwestie van geven en nemen en water bij de wijn te doen, al is dit niet altijd even gemakkelijk!”

Enfin, ik weet het, ik wéét het, het is een platvloers cliché, maar toch, wij dienen het te vermelden: bij de dames lazen we toch vaker (expliciet, of tussen de regels) over het spanningsveld tussen hardlopen en de zorg voor het gezin.

Het nuttige aan het aangename paren, is dan zeker een optie.

Dixit Marleen:

“Ik loop meestal als niemand er last van heeft, bv. als de kids op school zitten. Of ik koppel het aan hun hobby, tijdens hun balletles en gym, als ik toch moet wachten. Eén keer per week zoek ik het gezelschap van de loopclub op, voor het plezier en de babbel met de dames!😄 Bij de wedstrijden, die soms veel tijd in beslag nemen, voel ik me wel eens schuldig naar de kinderen toe, en haak ik dikwijls af.”

Dus goed plannen en combineren met de hobbies van de kinderen, dat lazen we vaak:

“Ik probeer op voorhand goed te plannen en de trainingen in m’n agenda zetten. Ik regel dan opvang voor de kids, of ik train als de kinderen niet thuis zijn, of zelf bezig zijn met hun hobby, dan stoor ik niemand” (Inez)

En uiteraard, er kan ook samen gesport worden!

4. Samen sporten.

Deze tip kwam vaak voor: samen lopen, of de ene loopt en de andere fietst, allerhande combinaties en standjes bleken mogelijk!

Nancy vertelde over haar schattebolleke, Steve:

“Lopen is belangrijk voor Steve om het koppeke leeg te maken. En als er te veel trainingen zijn, dan ga ik gewoon mee met de fiets! Hier is sporten een deel van ons leven.”

Desgevallend leidt dit wel tot competitieve toestanden, bv. bij Dominique:

“Hij vind het niet erg als ik ga hardlopen, en hij loopt soms mee. Hij ergert zich soms dat het bij mij beter gaat. Dan gaat hij vloeken, en dan kort hij zijn training in! 😁😍”

Dus meer precies luidt deze tip: “Samen sporten, én een sportieve verliezer zijn, als je niet kan winnen!” 🙂

5. Vrijgezel worden, of blijven.

Als àl de tips hierboven niet werken, dan is er nog één paardenmiddel: single worden of blijven.

Claudia bevestigt:

“Als ik sommige reacties lees, dan ben ik blij dat ik vrijgezel ben, en een zoon van 15 jaar heb die het allemaal prima vindt, wat z’n moeder doet! ❤️”

Edoch, alleen is maar alleen, vind ik persoonlijk.

En dus, geheel in strijd met deze vijfde tip, mogen geschikte kandidaten met oprechte interesse in Claudia zich discreet melden bij mij, voor een strenge maar rechtvaardige screening.

De eerste vereiste is: “Het moet in ieder geval een hardloper zijn“.

De tweede vereiste is: “Het moet in ieder geval een kattenliefhebber zijn“.

Verder is de wishlist zeer redelijk.

Zo. Daarmee zijn wij aanbeland bij het einde van deze blogpost, met de vijf tips hierboven hopen wij de lezers een eindje op weg te helpen! 

Wij danken van harte alle #TeamFischer leden voor de ernstige & minder ernstige feedback ! 🙂

Verdere tips & tricks van de lezers blijven uiteraard zeer welkom!

Met sportieve groeten en toedeloe!

Peter

P.S. Al ingeschreven?

Een gedachte over “Hardlopen en de Liefde – 5 tips”
  1. Manlief schaatst ‘s winters en fietst ‘s zomers. Destijds met mijn looptraining was het een puzzel maar die kon altijd gelegd worden omdat we elkaar onze sport gunden. Hij bewonderde mij en ik hem (iedere zaterdag om 5:45 opstaan voor schaatstraining in de winter). Verder probeerden we ook elkaars sporten uit. Manlief liep ook de hm en ik ben gaan fietsen (gravelbike). Dit heeft ons meer inzicht in training en opbouw en respect voor elkaars prestaties gebracht. Op onze 25-jarige trouwdag gingen we samen lekker fietsen, want helaas mag ik niet meer hardlopen. Manlief begrijpt ook goed wat het betekent om je favoriete sport niet meer te mogen doen.

Geef een reactie